Sunday, January 4, 2009

Vänskap överbryggar alla hinder - eller sagan om tre ökenråttor och en katt.



Det var en gång en liten ökenråtta som hette Sandy.
Hennes bästa kompis Rizzo hade just dött.
Snälla lillmatte hade snabbt funnit henne två nya kompisar. Lillmatte visste att man måste följa vissa procedurer för att introducera nya kompisar. Hon hade gjort det förut.
Så i natt bodde Sandy i samma bur som sina två nya kompisar, fast skiljd från dem av ett galler. Dom kunde hälsa på varandra, dom kunde lukta på varandra och så småningom skulle dom få leka och sova tillsammans.

Ljusen släcktes och familjen gick till sängs.

Natten innan hade det varit svårt att somna utan Rizzo att krypa ihop tillsammans med. Dessutom var Sandy inte sömnig än. Hon var nyfiken på sina nya kompisar och hon kände sig ensam.

Emily, katten, kom fram till buren för att titta på de nya familjemedlemmarna och hon förstod genast Sandys problem. Emily är större och starkare än Sandy, så hon beslöt sig för att hjälpa. Hon tog tag i buren som utgjorde en ovanvåning till akvariet där de små råttorna bodde. Hon drog allt vad hon kunde och plötsligt tippade buren över. Som tur var ramlade den inte i golvet ( då hade familjen kanske vaknat) utan den slog i Mattes träningsmaskin och stod så fint på kanten av akvariet, men lämnade detta öppet.

Nu kunde Sandy krypa upp över gallret och in till kompisarnas sida. Dom hälsade riktigt på varandra, nu när dom inte var separerade av ett galler och sen somnade dom sött i en stor hög.

Gissa vilken chock Matte fick, när hon kom ut i köket på morgonen.


Hon såg att buren hade lyfts från akvariet, hon tittade ner i Sandys avdelning, men Sandy var försvunnen. Sen såg hon de tre kompisarna tillsammans som tittade på henne som om dom ville säga att "Kompisar skall vara tillsammans", inte skiljda av ett galler". Katten satt på barstolen och log.


6 Comments:

Camilla Alvén said...

Gud va sött!
Vårt mellersta barn har smådjurspensionat på loven, hon har passat ökenråttor, råttor och just nu passar hon en kanin. Själv har hon en liten mus som är två år gammal.
Ha det bra
Camilla

anna of sweden said...

Snyft.
Vad rart!

Anna of Dallas said...

Ja visst är dom söta och rara!

Camilla,
jag hade själv en hamster när jag var liten, men jag gillar ökenråttor bäst. Vi skaffade de första när vi bodde på gården i Staffanstorp och barnen var små. Men då var det lite svårt för barnen att se till att buren var riktigt stängd och lite svårt för katterna att veta vilka möss som var "familj" och vilka som var inkräktare och skulle jagas bort, så vi råkade ut för en "olycka".
Nu är det enklare. Emily är rädd för möss.

Charlene said...

All my babies love eachother!!ie

Klara said...

Hej Anna. Jag heter Klara, och min mamma "anna of sweden" läser din blogg, och nu har även jag börjat.

Roligt med katten och mössen! :) Hihi

Anna of Dallas said...

Klara,
Vad kul att du också läser min blogg nu. Jag läser din också och det gör min dotter också. Jag tror faktiskt att jag har skrivit några kommentarer till dig också. Under julen har jag faktiskt inte kollat den, men nu har jag (lämnade en liten kommentar också) tittat på alla fynd du hhar gjort. Det är en sak man kan göra här i USA - fynda.

blogger templates | Make Money Online