Sunday, January 18, 2009

Nej, men se vad det blev av den här!



I julklapp fick jag en skanner och igår var det dags att testa den. Jag skall först och främst skanna mina diabilder till digitala bilder. Till sommaren (och flera somrar framöver) skall jag göra detsamma med Mors bilder fråm hennes resor. Efter diabilderna skall jag ge mig på negativen från när barnen var små. Vid det laget har jag kanske hunnit bli pensionär och då får vi se om jag vill fortsätta att skanna alla mina bilder från ungdomsåren också. Det tar ju lite tid.
Just nu skannar jag bara bilderna som dom är, möjligtvis kapar jag någon om det behövs. Jag har aldrig jobbat med fotoediteringsprogram. Nåväl, jag skannade en bild från England med näckrosor men dom var väldigt bleka så jag tänkte att jag får försöka att få fram den gula färger lite tydligare. Jag klickade lite här och där (manualen kände jag inte för att läsa). Resultatet blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men ganska kul i alla fall.

3 Comments:

Camilla Alvén said...

Oj, vilket jobb du har påbörjat med att skanna alla dina bilder. Blir mörkrädd när jag tänker tanken på att skanna alla mina negativ, tror att jag hoppar över.
Ha en bra vecka
Camilla

Anna of Dallas said...

Camilla,
som jag sa så får vi väl se hur det blir med negativen. Min plan var att överföra diabilderna.

anna of sweden said...

Bilden blev ju hur läcker som helst!

blogger templates | Make Money Online