Monday, May 11, 2009

Så olämpligt

Idag regnar det och åskar. Jag sitter på kontoret och tittar ut på eländet.
Det är väldigt olämpligt för jag skall hämta Dottern efter skolan och sen skall vi köra till Houston, en drygt 4 timmars bilfärd.

Vi skall besöka Svenska Konsulatet i morgon där Dottern skall genomgå en 5 timmar (minst, sa dom) lång test. Hon har nämligen sökt in till Lunds Universitet och nu skall dom se om hennes svenska språkkunskaper är på sådan nivå att hon kan klara av universitetsstudier. I annat fall får hon studera svenska till hösten och söka in på nytt till våren.
Jag måste säga att jag är ganska orolig. Hon gick ut 4an i Sverige och vi har inte pratat svenska i hemmet. Visserligen har hon läst svenska böcker, men det är ju ungdomsböcker som knappast hjälper att bygga upp det ordförråd som kan behövas för studier. Håll alla tummar för henne!

Och hur skall det gå med Tisdagstemat? Hoppas att det är något jag kan ta en bild på när jag är i Houston och att jag får tillgång till internet så att jag kan lägga upp bilden på min sida.

6 Comments:

Kerstin said...

Oj vad spännande för henne och er också för den delen. Hoppas att hon fixar svenskan och att du hittar nåt till tisdagstemat. :)
Ha det gott och kör försiktigt.

kalaslotta said...

Intressant att hon måste kunna svenska när hon ska läsa på universitet i Sverige. Nästintill all litteratur är ju på engelska..haha

Hoppas att det går bra för henne, Lund är en sjutusan till rolig stad att läsa i. Själv valde jag Uppsala men var nere och gästade i Lund några gånger.

anna of sweden said...

Oj, vilken test. Håller tummarna för att det gick bra!

Leonard said...

Hej! Ska du se på Eurovision- semifinalen ikväll? Och vilket land tror du vinner?

Trevlig kväll!

Leonard

Leena - By the sea i Tosteberga said...

Jag höll tummarna, stenhårt. Hur gick det?

Anna of Dallas said...

Tcak för att ni höll tummarna.
Resultatet får hon inte reda på förrän i juni, tror jag det är.

Leena,
Hon tyckte det kändes ganska bra.
Läs och svara på frågor var inget problem. Skrivva en uppsats hade hon varit lite orolig för. Hon gillar inte att skriva och det är ju väldigt beroende på ämnet man får. Ämnet var "betyg eller inte redan i de lägre årskurserna_", så det var ganska enkelt att skriva om.
Den muntliga testen var lite värre än hon hade väntat. Hon skulle prata till en bandspelare och fick två ämnen att välja mellan, med några ledfrågor som hon kunde prata runt. Inget ämne var speciellt bra. Hon pratade om "Sveriges alhoholpolitik"! Det andra valet var något om tillgången till böcker i barndomen och hur det påverkar personers läsning och skrivning i olika kulturer (eller något ditåt).

blogger templates | Make Money Online