Tuesday, February 17, 2009

Tisdagstema: Handgjord (5/2009)

Min Fars Morfar gjorde helt otroliga möbler där hemma i sin lilla verkstad efter jobbet.
Jag önskar att jag hade kunnat visa er hur fantastiska de är. Dom finns hemma hos mina föräldrar i Sverige och min faster i Danmark, men jag har två saker här hos mig som kan ge er ett smakprov.
Ett syskrin och ett litet bord. Titta bara på inläggningarna av olika träslag.
De här är ingenting emot de stora möblerna som skrivbord, sekretärer, väggsoffa och matrumsmöblemang. De går inte att beskriva med sina utskärningar och inläggningar.




När jag frågade maken vad han trodde att jag hade valt, så kom han med ett jättebra förslag.
Bilden hade varit perfekt för Handgjord. Nu har jag visserligen visat den bilden tidigare i bloggen. Blir ni nyfikna på vad det är, så klicka på "Mat" under "Mina Kategorier" i vänsterspalten. Tredje bilden uppifrån visar ett bra exempel på handgjort.

9 Comments:

Anette said...

Verkligen fina! Sådana där träinlägg måste vare ett riktigt pilligt jobb att få till. Undrar hur många som kan sånt nufötiden.

Kerstin said...

Helt fantastiskt vilket jobb han har lagt ner. Det är bara så synd att sånt hantverk ser ut att försvinna nu, det är ju inte "modernt".
Det blev en fin tolkning i alla fall. :)
Ha en riktigt fin dag.

Jules said...

Så fina inläggningar och karvsnitt :) Det där är riktiga klenoder som ska vårdas ömt.
Ha en fin tisdag :)

Veronica said...

Verkligen vackra och speciella! Det här kallar jag riktigt hantverk :)

Ha det gott!

/Vera

Myra said...

Han hade helt klart rätta handlaget för att göra möbler. Så himla fina!

Anna of Dallas said...

Tack för era kommentarer, tjejer. Ja, han gjorde verkligen fina saker.
Som jag sa är dessa två exempel ingenting jämfört med det som finns i Sverige och Danmark.
Jag tror att jag skall ta bilder på några av de andra möblerna till sommaren och visa er, nu när jag har skrytit så mycket om dem, men jag lovar att ni kommer att häpnas.

Camilla Alvén said...

Wow, vad fint gjort, vilket hantverk!

anna of sweden said...

Vilket hantverk!
Har den kreativa ådran gått vidare i släkten?

Anna of Dallas said...

Anna,
jo det har den nog. Min Far är både duktig som både konstnär och musiker.
Som hobby, men han är duktig.
Min bror och jag har lärt oss spela instrument, men är inga stjärnor. Med barnen är väl ungefär det samma.
Min son spelar ju Valthorn i skolorkestern och är inne på sitt 5e år nu. Han gillar det men är inte helfrälst. Han tycker det tar för mycket av hans fritid. Han försöker också lära sig spela gitarr på egen hand.

blogger templates | Make Money Online