Friday, May 14, 2010

Polisen kommer!

Igår gick jag bort för att hälsa på grannarna,
men den gamle mannen satt inte utanför som han brukar.
Jag knackade på och efter ett tag kom han med sin rullator
och släppte in mig.
Han var ensam hemma.
Frun var med hemhjälpen hos ögonläkaren.

Strax därefter började larmet gå,
en röst meddelade någonting om ytterdörren
och telefonen började ringa.
Ilskna signaler från larm och telefon
blandat med den där automatiska rösten och TVn som var på.
Oj, då !!!

Jag sa till Grannen att svara i telefonen.
"Nej", sa han, "det gör jag aldrig, det är inget viktigt."
Jag sa att den här gången är det nog bäst att svara
och frågade om jag fick lov att svara.

Det var givetvis larmcentralen
och jag fick uppge mitt namn.
Men lösenordet, det hade jag ju ingen aning om.
"Jag är bara en granne och Jim släppte in mig", sa jag.
"Vem är Jim?", frågade damen i telefonen.
"Det är han som bor här."
"Då måste jag prata med honom", sa damen.
Jim var på väg ut på terassen och sa att han kunde inget lösenord,
men jag hjälpte honom till telefonen i alla fall.
Då var damen redan borta.
"Oförskämt", tyckte Jim.

Vi gick ut och satte oss på terassen och jag sa till Jim
att jag tror polisen kommer hit snart.
Mycket riktigt, en av våra trevliga poliser, dök upp
och kollade att allting var OK.
Han stannade och pratade en stund med oss
och tyckte väl att jag såg ofarlig ut,
så han lämnade oss ensamma efter ett tag.

Nu har jag fått lösenordet, ifall det skulle hända igen.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online