Saturday, July 25, 2009

Straff eller belöning

I Sverige har vi sedan länge tagit med våra egna shoppingkassar till affären och sluppit betala 50 öre (eller det är visst 1 Kr nu?) för en plastkasse


I USA har man kunnat välja mellan de stora bruna papperspåsarna eller mindre tunna och värdelösa plastkassar. Men, under det senaste året har man börjat att tänka "grönt" och många mataffärer säljer riktiga shoppingkassar och man ser en del folk använda dem. Först såg jag dessa i den affär där vi handlar grönsaker och jag köpte deras kassar. Ofta glömmer jag dem i bilen och får springa ut och hämta dem när jag kommer på det. Inte förrän denna veckan upptäckte jag på kvittot att man fick 5 cents rabatt (40 öre) när man använder sin egen kasse.


Två olika sätt att uppnå samma sak: straff eller belöning!

2 Comments:

Amy said...

De kan kosta upp till 2 kr....ändå så glömmer jag alltid mina egna kassar hemma. =)

Anonymous said...

JA det är bra att ta egna kassar med , jag har en dra maten kärra med mig men även tygkassar . Dessa tygkassar har jag sytt en hel del av trevliga kraftiga tyger, vi har haft dem på lotterier och de har uppskattats av dem som vunnit dem. Så sy själv om ni har tyger som passar rekomenderar jag er.

blogger templates | Make Money Online