Tuesday, March 23, 2010

Europeiserade amerikaner

Europa är ju ganska amerikaniserat,
men nu har USA börjat bli mer europeiserat.

Under våren öppnas att flertal av de tyska Aldi affärerna.
Det blir faktiskt fyra affärer i närheten av där jag bor
och idag besökte jag den som öppnade förra veckan.




Som ni ser på bilden måste man lägga i en quarter för att få använda kundvagnen.
Ha, det är första gången jag ser det i USA!
Under det senaste året har amerikanerna blivit mer europeiserade. Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så tar många numera med sig egna kassar när dom handlar matvaror också.


Jag hade väl förväntat mig lite mer tyska produkter
men dom hade väl ungefär det man hittar i vanliga amerikanska affärer.
Sortimentet var väldigt begränsat och de flesta märkena
var andra än dom som finns i andra affärer.
Vissa saker var väldigt billiga, mejeriprodukter t.ex..
Mjölken kostade 1.78/gallon
istället för 2.38 som är det billigaste jag lyckas hitta nuförtiden.
Jag köpte alltså en hel del olika mejeriprodukter
och en del annat för att jämföra hur de smakar.

Förövrigt så svängde Maken och jag inom IKEA igår, efter ett nytt läkarbesök
och köpte lingonsylt, knäckebröd, kaviar, laxpastej och päroncider.
Bara för att fylla på lagret!

2 Comments:

Pockethexan said...

Ja det slutar väl med att vi västerläningar blir ett enda land med de stora kedjorna som de enda butikerna som finns.Jag brukar tänka på det när jag är på Söder här i Sthlm för det är nästa bara där man fortfarande kan hitta de små butikerna som är tex spec. på damunderkläder i stl upp til 58 o de där musikbutikerna som säljer noter på färdiga notblad osv. (det är barnen som spelar men jag är lika förundrad när jag är där o man ser allt från utlänska proffsmusiker till kommunala musikskole elever sitta o spela i luften när de har hittat "sitt" notblad).

Jag fick en liten hälsning från din far efter jag varit o hälsat på hos honom o sagt hur lik hans historia är med min morfars.

Har du sett den danska filmen om motståndsmännen "Flamman & Citronen"?
Om du gör det så kanske du inte vill handla tyskt mer...<;p

Kramis från en funderande Pockethexa

Anna of Dallas said...

Pockethexan,

nej jag har inte sett "Flamman & Citronen". Min danska vännina här hade sett den. Den visades faktiskt i Dallas. I början av nästa månad är det premiär för den svenska versionen av Stieg Larssons första bok, och den tänkte jag se.

Jag var inne och kollade din kommentar hos Far. Vad kul för honom att han fick besök av någon utomstående också.

blogger templates | Make Money Online