Thursday, March 11, 2010

Att arbeta eller inte arbeta

Visserligen tycker jag faktiskt om att ha ett arbete att gå till,
men man undrar ju faktiskt om arbetsgivarna här i USA
tycker att de är allt man behöver göra i livet.

Inte nog med att semestern är minimal.
Somliga får en vecka när dom anställs.
Jag fick tre veckor
som kunde användas som semester eller sjukledighet.
Jag skulle haft fyra veckor detta året
om vi inte hade blivit uppsagda.

När jag har intervjuat för nytt jobb har jag fått höra följande:

på ett ställe var det obligatoriskt med 50 tim/vecka på kontoret,
sen kunde det blir mer om det var mycket att göra.

ett jobb var en timanställning och projektet var mycket försenat
så det skulle bli ca 65 tim/vecka (visserligen fick man betalt per timme)

jobbet jag intervjuade för igår var "inget typiskt 8-5 jobb 5 dagar i veckan",
sa chefen, "i januari t.ex., jobbade vi 12 timmar om dan sju dagar i veckan".

Inte konstigt att så många är arbetslösa. Dom kunde ju anställa tre personer för att göra två personers jobb.

I mitt förra jobb hade jag möjlighet att koppla upp datorn hemifrån.
Hade jag mycket att göra kunde jag jobba samtidigt som jag tvättade eller hade mat i ugnen eller jobba några timmar på en lördag utan att behöva köra in till kontoret. Var man lite sjuk kunde man jobba hemifrån istället för att ta sjukledighet.

3 Comments:

Rantamor said...

Hej hej Anna of Dallas
Tänkte att vi hade ju surrat om Wiskeyprovningen på Mack Myra på Höga Kusten. Jag tror inte att det var din bror, han hette Ulrik Nordin....säkert nån du känner...???

Ha en bar kväll eller dag...hur ni nu har det i Dallas...

anna of sweden said...

Trist, trist, trist.

Som du säger - kan man inte anställa några stycken istället ...

Anna of Dallas said...

Rantamor,
Jag känner inte någon från Mackyra, men jag frågade min bror och han kände givetvis Nordin som är konsult i Norr, liksom min bror var konsult i Söder innan han blev anställd på Mackmyra. Numera veckopendlar han mellan Gävle och Malmö.

Här i Dallas har vi hafit jättefint väder denna veckan. Jag har suttit i solstolen och läst tre dagar på rad och börjat få lite färg på kroppen.

blogger templates | Make Money Online