Thursday, August 27, 2009

Chicadas



För många år sedan läste jag en bok och flera gånger nämdes Chicadans sång som en del i beskrivningen av miljön. Jag fastnade för namnet, tyckte det lät ganska kul, lite spanskt, men visste inte vad det var utan fick slå upp ordet i ordbok.
Chicadas är en ganska stor insekt med väldiga akustiska talanger.
Insekterna är ofarliga för människor, dom varken bits eller sticker. Faktiskt används dom som människoföda i vissa länder. Det är just på kvällarna man märker av dem. En del chicadas producerar ljud up till 120 dB och det är till detta ljud som jag numera somnar.


Om ni vill höra hur dom låter så kan ni klicka på den här länken och sedan klicka på Play på sidan som öppnas:
http://www.tradebit.com/tagworld.php/chicadas

3 Comments:

oumberligating said...

Har faktiskt kvar dig på min blogg så jag får hela tiden upp en ny bild när du gör ett inlägg, har varit dålig på att kommentera hos dig ett tag, men ta det inte personligt. Problematiken är en helt annan, men självklart så ska jag nu när det är fredag och allt önska dig en fin och trevlig helg!
Kram ifrån Oumberlige Peter som nu ska läsa ifatt de jag missat under sommaren!

Anna of Dallas said...

Peter,
då ser du också att jag inte är så flitig med att skriva heller.
Jag har en hel del som gör att jag känner mig väldigt trött just nu och orkar inte riktigt ta fatt i saker och ting. Men jag har en del bilder som jag tänkte lägga upp och som jag tror att du skulle uppskatta. Dom dyker upp så småningom.
Sen har jag en annan ide på en del andra bilder jag skall lägga upp, så det blir kanske en hel del inom inte alltför lång framtid.
Tills dess,
ha det bra du också.

Leonard said...

Hej! Hoppas du får en trevlig fredagskväll och en bra helg!

Leonard

blogger templates | Make Money Online