Thursday, January 12, 2012

Jag vill inte!

Jag vill inte
kasta ut julgranen än!



Den doftar så gott när jag sitter här inne
och den ser fortfarande jättefin ut
och det ligger inte så många barr på julgransmattan
och man skulle kunna njuta av den ett tag till
och jag kan ju hålla persiennerna nerdragna
så att ingen ser att jag fortfarande har granen kvar.


Här slänger ju de flesta ut granen redan till nyår.
Fast min katolska granne håller med om att den skall sparas till Trettondagen.

Jag läste förövrigt idag att dagen "Knut"
flyttades på 1600-talet
från den 7e januari (Knud Lavards dödsdag) till den 13e.
Så det ärväl därför vi enligt tradition har granen länge än andra länder.
Julen är ju egentligen slut på Trettondag Jul,
men eftersom vi säger att Knut kör julen ut
så fick vi väl vänta med att slänga ut granen också
när Knutsdagen flyttades.
Eller som Sonen påpekade,
kanske flyttades Knutsdagen för att folk ville ha granen inne längre.

I Danmark firas Sct Knud fortfarande den 7e januari
och det är sista chansen att slänga ut julgranen enligt dansk tradition.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online