Tuesday, October 25, 2011

Roligt extraknäck

I natt gjorde jag en rolig grej.
Jag jobbade extraknäck som översättare
åt en firma här i Dallas
som lagrar data från inventeringar
och som hyr ut skanners.
Det här jobbet gällde en stor svensk klädeskedja,
som finns överallt i Europa (gissar jag)
och numera även i Dallas

De amerikanska representanterna tog samtalen
och om en översättare behövdes så fick vi hoppa in.
Det var en italienska, en brasilianska, en spanjorska,
en danska och jag.

De fem timmarna gick jättefort,
vi hade jättekul och pratade mycket om språk
medan vi väntade på att någon av oss behövdes.
Boken som jag hade med mig
tog jag inte ens upp ur väskan.


Som så många gånger förut
säger jag att världen är bra liten:

- Den danska tjejens Mor kom från samma stad i Danmark som min Far kommer från.

- Den italienska kvinnan och hennes man hade båda jobbat på Eriksson och bott i många länder.
Bland annat hade hon bott i Stockholm och kunde prata lite svenska, med mycket bra uttal.

- Den brasilianska tjejen kände igen den danska tjejen. Dom hade varit på samma kurs för två
veckor sedan.

- Det första samtalet jag fick var från Malmö, från den där klädeskedjans affär i Caroli City på
samma gata som mina föräldrar bor på.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online