Saturday, December 5, 2009

Lucia fiasko och dansk julmiddag

Idag skulle vi först gå på svenskt Lucia firande och julbazar och därefter till Dansk Julmiddag.
När vi kom till kyrkan där Lucia firandet skulle hållas höll dom på att plocka undan efter bazaren.
På den websida jag hade läst stod det att Lucian började kl. 14, men det visade sig att den hade verkligen börjat kl. 11.
Trist, men jag hann handla på bazaren.
En (begagnad) Camilla Läckberg pocketbok för 50 cent och en ask violtabletter, som jag när jag betalade upptäckte att den kostade $1.50.

Den danska julmiddagen var heller ingen höjdare. Dom hade nog en annan kock än tidigare. Fläsksteken hade ingen svål, de brynta potatisen var för mjuka, rödkålen var inte strimlad och ris a'la Maltan var som att äta vispgrädde med lite ris i. Däremot vann jag på två av mina fem lotter, fast den ena lotten gav vi bort till Svend (97 år) och Neva så att alla de fyra paren vid vårt bord fick en vinst.

En lite komisk historia från julmiddagen - där var en ny dam som hade blivit medlem. Hon kom ursprungligen från Iowa och hade bott i Dallas i två månader och hade letat reda på en dansk förening. Svend stod och välkomnade vid dörren och då dom började prata visade det sig att hans syster hade varit gift med hennes morbror eller farbror.

6 Comments:

oumberligating said...

Hej Dallas Anna! Ja "fläskestaj" utan svål är väl som....ja, jag vet inte vad, men utan svål ingen dansk fläskstek i allafall!
Hoppas "Lilla Frun" orkar läsa detta inlägg hos dig, hon har väl sagt att hon har Dansk Mamma, Min Pockethexa?
Vill bara titta in och önska dig en fin 2:a Advent!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Camilla Alvén said...

Hej!
Det blir nästan aldrig som man tänkt sig men jag hoppas att du ändå var nöjd med din dag.
Ha en skön andra advent
Kram

Anna of Dallas said...

Peter,
nej, jag visste inte att din fru också är halvdansk. Kul!
Fin 2a advent till dig också.

Camilla,
tack, hoppas att också har haft en fin 2a advent.

Annica R said...

Synd att du missade när vi sjöng.. Du har en chans till, på fredag kväll ska vi sjunga på IKEA när de har julbord.

Anna of Dallas said...

Annica,
det var ju en trevlig ide. Hur dags är det på IKEA?

Annica R said...

Julbordet är 6-8.30pm, står på hemsidan att man helst ska köpa biljett i förväg till det. Hoppas på att det är mycket gott där! Deras kräftskiva var iaf helt ok.

blogger templates | Make Money Online