Monday, September 28, 2009

Tisdagstema: Verktyg (39/2009)




För dagens tema Verktyg har jag valt två hjälpmedel för en ingenjör.
Detta är inte verktyg jag använder till vardags, men jag tyckte det var kul att fotografera ett gammalt och ett nytt verktyg.
När jag gick i skolan fick jag lära mig använda räknestickan, medan min son fick lära sig använda räknedosan.



Räknestickan på bilden tillhörde Makens gammelfarfar och kommer från någon gång runt slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.

4 Comments:

Karoleen said...

Vacker bild med en kul tvist. Det är alltid kul att jämföra ett verktyg som idag är oumbart och ett som för 100-200 år gammalt som vi aldrig skulle få för oss att ens försöka använda. Kul tolkning, mina verktyg för idag hjälper mig att överleva =)

Sirpa said...

Kul jämförelse och nu när du säger det minns jag också att man faktiskt fick lära sig räknestickan...

Margareta said...

Båda verktygen fungerar, räknestickan måste man själv kunna ställa in rätt medan kalkylatorn räknar om man använt rätt tecken, förstås. Det var länge sedan jag såg räknestickan. Margareta

Titta gärna på min insamling med Rosa Bandet och bröstcancerforskningen. I Sverige får tjugo kvinnor diagnosen bröstcancer varje dag, en skrämmande hög siffra. Uppgifterna hittar du på min blogg.

Viola said...

Tror det er først gang jeg ser denne regnestickan. For en fenomenal rask utvikling det har vært innen teknologiske verktøy egentlig! :)

blogger templates | Make Money Online